Trygghetssirkelen
Trygghetssirkelen fungerer som et effektivt verktøy for å anerkjenne og ivareta barnas behov.
Denne sirkelen illustrerer hvordan voksne kan være en stabil og sikker base. Fra denne basen utforsker barnet omgivelsene; det beveger seg bort fra den sikre havnen, noe som representeres ved den øvre delen av sirkelen. I denne fasen trenger barnet fortsatt voksenstøtte i form av oppmuntring, assistanse ved behov, og delt glede. Når barnet er i den nedre delen av sirkelen, søker det beskyttelse, trøst, omsorg, og hjelp til å håndtere sine følelser (Powell, Cooper, Hoffman, Marvin, 2015).
Tilknytning omhandler ofte følelsen av nærhet og trygghet barnet har til de voksne, som for eksempel den varmen et barn opplever når det sitter trygt i fanget ditt. Men tilknytning strekker seg utover disse behagelige øyeblikkene og inkluderer også støtte gjennom barnets utfordringer, samt hjelp til å engasjere seg i lek og utforskning.
Sikre og trygge relasjoner spiller en vesentlig rolle for barnas mentale velvære og legger fundamentet for deres fremtidige emosjonelle, sosiale, og kognitive utvikling. For at barnehageansatte skal kunne bygge denne trygge tilknytningen, er det essensielt at de forstår barnets perspektiv og følelser (Brantzæg, Torsteinson, Øiestad, 2015).
Vennskap
Vennskap spiller en kritisk rolle i å fremme en følelse av tilhørighet og fellesskap, noe som igjen styrker barnas selvbilde.
Å være en del av en gruppe gir barna en følelse av sikkerhet og sosial tilhørighet. Å dele opplevelser med andre barn åpner opp for dannelse av nye vennskap.
Barn opplever forskjellige faser i vennskapsutvikling, og vennskap er viktig i alle aldre fordi det støtter barnets personlige utvikling. Gjennom vennskap får barn muligheten til å utforske sin egen identitet og utvikle sosiale ferdigheter.
Et trygt og positivt barnehagemiljø støtter dette – det er grunnlaget for vår felles tilnærming.
Et trygt og godt barnehagemiljø
– en felles plan
Denne planen er resultatet av et samarbeid innenfor det nasjonale initiativet Inkluderende barnehage – og skolemiljø, ledet av Utdanningsdirektoratet
En gruppe bestående av barnehagestyrere, Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) og avdelingen for Opplæring og oppvekst har sammen med barnehagens ansatte utviklet denne planen ved å kombinere praktisk erfaring med faglig kunnskap. Erfaringer fra skolenes bruk av kapittel 9 a i opplæringsloven har også informert utformingen av planen.
Det oppdaterte regelverket fastsetter at barnehagen må praktisere nulltoleranse mot krenkelser som inkluderer utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Hensikten med denne bestemmelsen er å fremheve nødvendigheten av klare holdninger fra barnehagens side. Videre er det ifølge bestemmelsen obligatorisk for barnehagepersonalet å intervenere dersom et barn blir utsatt for krenkelser.