Lær mer om avdelingene
Briskebyen Montessori International AS tilbyr tre avdelinger for barn i alderen 0-6 år. Hver avdeling har et unikt fokus og tilnærming til læring, men alle deler vår grunnleggende filosofi om å respektere barnet og støtte dets naturlige utvikling.
Småbarnsavdelingen Blå (0-2 år)
På avdelingen arbeider man slik at man følger barnet, det vil si at vi er tett innpå barna og når barnet finner et materiell er vi der for å vise hvordan barnet kan bruke materiellet. Vi øver opp litt fokus og konsentrasjon i korte sekvenser og viser barnet, før barnet kan forsøke det samme. Vi snakker mye med barnet hele tiden mens vi holder på. Barnet får da en viss idé om hvordan materiellet brukes og gjennom det – føle mestring.
Personalet sirkulerer mellom barna, støtter og veileder best mulig. Vi hjelper barna og finne frem materiell, vise og rydde det tilbake på hyllene.
Vi lærer opp barna til å bruke små matter som de ruller ut og har materiellet sitt på – som sitt lille private område. Vi øver med barna til ikke å ta materiell fra hverandre, men vente på tur eller til det er ledig.
Barna er på forskjellige utviklingstrinn og alle er forskjellige og har forskjellige behov. Derfor er det viktig for personalet og «lese» hvert enkelt barn og se hva det kanskje trenger litt mer øving på. Dette tar man så med seg i planleggingen av aktiviteter med enkeltbarnet og kommer til syne på ukeplanene.
Likevel er det omsorg og trygghet, stell og rutinesituasjoner som er viktigst på avdelingen. Dette er en viktig forutsetning for all læring og trivsel.
Fokusområder
Fokusområder blå (Avdelinger)
-
Practical life-øvelser
-
Motorikk
-
Språk
-
Sensoriske øvelser
Grønn (2-3 år) og Rød (3-6 år)
På avdelingene arbeider man stort sett med de samme fagområdene og med samme metode, men det er tilpasset barnet, alder og utviklingsnivå, som kan være forskjellig fra barn til barn. Fra august og utover bruker vi tid til å kartlegge barnas utviklingsnivå, som man planlegger aktiviteter ut ifra. I tillegg brukes det tid på å få med barna på hvordan vi skal ha det på avdelingen, hva som er ok og hva som ikke er ok. Vi kaller dette «grace&curtesy» (dannelse og høflighet), Vi bruker tid på practical life-øvelser(repetisjon og videre øving på hverdagsøvelser for å bli mer selvstendige) og har mye fokus da på grace&curtesy da både barn og voksne vil kunne få et best mulig læringsmiljø.
Det settes så opp mer detaljerte intern arbeidsplan som viser hvem som gjør hva med hvilke barn og når. Dette går på hvilke øvelser/materiell i de forskjellige fagområdene man skal presentere nye øvelser i. Det er også personal som ikke presenterer, og disse tar alle andre oppgaver som måtte oppstå, som å hjelpe barn med materiell, hjelpe barn på wc, hjelpe barna å rydde og holde orden eller ta telefonen.
Barna bruker matter til sitt materiell og har sitt private område der. De holder på til de er ferdige.
Personalet sirkulerer mellom barna, oppmuntrer og inspirerer. Vi har lesestunder og gode overganger der barna får god nok tid til å avslutte og for eksempel gjøre seg klare til lunsj.
Omsorg, trygghet og rutinesituasjoner er også her veldig viktig, og barna skal få den voksenkontakten som er nødvendig hver dag.
Barna er innom alle fagområder, mens har vanligvis mye fokus på språk, kulturfagene og matematikk for de eldste og språk, sensorisk, helse/bevegelse, kunst og practical life for de litt yngre.
Språktrening
Vi har faste språkgrupper for barn 3-6 år som trenger ekstra språktrening på norsk, og barna det gjelder får mulighet en fast økt hver uke fra september som ekstra støtte. Dette i samråd med dere foreldre. Vi har selvfølgelig mye språkaktiviteter hele uken gjennom også.